Menu - Wyposażenie hoteli, meble hotelowe, wyposażenie gastronomii

Przejdź do treści

Menu główne:

Menu


Rola menu w efektywnym funkcjonowaniu restauracji

Zakładający restauracje muszą posiadać odpowiednią wiedzę o funkcjonowaniu tego typu firmy. Dobrze, jeśli są odważnymi i posługującymi się wyobraźnią wizjonerami. Nie jedna restauracja przetrwała właśnie dlatego, że wyszła do klientów z czymś nietypowym. Wizje i wyobrażenia o własnym lokalu gastronomicznym trzeba jednak opierać o realne możliwości i potrzeby związane z danym miejscem.

Najważniejsza jest karta dań, a raczej dostosowanie jej do gustów osób odwiedzających lokal. Konsument jest adresatem wszystkiego, co robi się w restauracji. Wszystko ma być podporządkowane jego potrzebą. Dla zaspokojenia swoich ambicji możemy gotować w domu. W restauracji gotujemy dla gości i to ich gusta i potrzeby są na pierwszym miejscu. Możemy oczywiście próbować godzić jedno z drugim.

Musimy być przy tym pewni, że znajdą się ludzie, którym będzie odpowiadała nasza oferta i będą stale z niej korzystać. Karta dań pełni dwie funkcje. Po pierwsze, stanowi ofertę handlową danego zakładu, po drugie – promuje zakład i stanowi jego wizytówkę. Dobrze skomponowane menu przynosi dwie korzyści. Pierwsza, to zadowolenie klientów; druga, to spodziewane zyski.

Tworząc restaurację, zaczynamy właśnie od określenia tego, co zawierać będzie karta dań. Gdy już to wiemy, przystępujemy do dopracowania całej reszty, a więc wyposażenia kuchni i doboru pracowników.
Ważne jest, by odpowiednio zaprezentować potrawy w karcie dań. Ich wygląd i opis dużo mówi o danej restauracji.

W tworzeniu menu należy uwzględnić następujące elementy:

Dla kogo tworzymy ofertę kulinarną? Trzeba określić, kto ma być klientem naszego lokalu, do jakiej grupy konsumentów kierujemy propozycje posiłków. Myśląc o klientach określamy ich wiek, gust, stopień zamożności, potrzeby i przyzwyczajenia.
Gdzie zlokalizowany jest zakład? Co znajduje się w okolicy restauracji. Czy sąsiaduje ona ze szkołami, urzędami, firmami, przedszkolami itp. Czy lokal usytuowany jest w miejscu atrakcyjnym turystycznie.

Zawartość karty dań musi być związana z lokalizacją zakładu. Jakie surowce są dostępne? Układając menu, warto skupić się na sezonowych składnikach potraw. Trzeba więc wybrać te, które są łatwo dostępne w poszczególnych sezonach, łatwo się je przechowuje, gwarantują wysoką jakość i na których dostawę zawsze można liczyć.

Kogo zatrudnić w lokalu? Decyzja kogo zatrudnić w lokalu, też musi być podyktowana zawartością menu. Zatrudniony personel musi znać specyfikę i charakter potraw, które zamierzamy serwować. Przy zatrudnianiu w lokalu gastronomicznym bierzemy pod uwagę umiejętności zawodowe i praktykę poszczególnych osób. Nie bez znaczenia są opinie od poprzednich pracodawców i gotowość do podnoszenia kwalifikacji. Najlepiej jest, gdy restauracyjny personel jest otwarty, kreatywny i zmotywowany do pracy.
Jakie urządzenia techniczne? Zakup tego typu urządzeń musi być związany bezpośrednio z zawartością karty dań. Urządzenia techniczne muszą służyć odpowiedniemu przechowywaniu surowców, z których przyrządzane będą dania. Techniczne zaplecze restauracyjne, to sprzęt duży i drobny, który musi zapewniać właściwą higienę pracy.
Wybór technologii przyrządzania posiłków.

Technologia ta powinna opierać się o wykorzystywanie urządzeń oszczędzających energię, wydajnych i nowoczesnych. Zasada ta dotyczy też nośników energii i urządzeń wentylacyjnych. Zaplecze lokalu. Zaplecze lokalu, to przede wszystkim wydatki jakie pochłonie wynajem pomieszczeń, energia elektryczna, ogrzewanie i woda. Miejsce, w którym przygotowywane są posiłki, powinno być podzielone na części związane z różnymi etapami obróbki. Trzeba dobrze zaplanować przestrzeń zaplecza, jej wielkość i układ.

Kolejną sprawą jest to, jak zamierzamy utylizować odpady. Chcemy tego czy nie odpady towarzyszą każdej działalności człowieka. W przypadku lokalu gastronomicznego, trzeba określić jaką ich ilość będziemy produkować każdego dnia. Trzeba ustalić gdzie będziemy je przechowywać i jak schładzać.
Ogromnie ważnym elementem w trakcie zakładania każdej restauracji jest określenie typu żywienia. Chodzi o to, jaką kuchnię będziemy proponować. Czy będzie to kuchnia regionalna, ogólnopolska, włoska czy hiszpańska. Do wyboru mamy również potrawy domowe, kuchnię agroturystyczną, potrawy fast food, kuchnię luksusową itp. Przy planowaniu tej ostatniej, trzeba mieć świadomość, że na korzystanie z niej decyduje się bardzo niewielu klientów. Restauracje luksusowe mają sens tylko tam, gdzie mieszka lub pracuje wielu zamożnych ludzi.

Odrobina statystyki kulinarnej: Najwięcej, bo prawie 60% ludzi, odwiedza lokale gastronomiczne, po to by zaspokoić głód. Idą do restauracji, by po prostu zjeść.
Kilkanaście procent ludzi umawia się w restauracjach na spotkania ze znajomymi, rodziną i przyjaciółmi. Są to klienci, którzy udają się tam głównie w celach towarzyskich. Bywają i tacy, a jest ich ponad 26%, którzy idą do restauracji i zamawiają jedzenie dla czystej przyjemności.
Przystępując do tworzenia karty dań, warto znać te statystyki i proponować w niej określoną ilość potraw danego rodzaju. Co innego zamawia się dla zaspokojenia głodu, a co innego dla samej przyjemności.

Ilość klientów w lokalu
Na to ilu gości odwiedzać będzie nasz lokal gastronomiczny, nie mamy stuprocentowego wpływu. Nie jest też tak, że nie można w tym zakresie niczego przewidzieć. Wiadomo na pewno, że ilość gości w dużym stopniu zależy od wyglądu sali, w której się je. W końcu, to pierwsza rzecz, z jaką styka się gość wchodzący do lokalu. Bardzo ważna jest też atmosfera jedzenia. Na atmosferę tę składa się wystrój sali, panujący w niej nastrój, a także zapach. Kolejna rzecz, to oczywiście sposób, w jaki obsługuje się klientów. Nachmurzone, zmęczone i burkliwe kelnerki nie zachęcają do ponownej wizyty w danym miejscu. Nie zachęca też brak wiedzy personelu o podawanych potrawach. Gość w restauracji czuje się dobrze, jeśli ma wrażenie, że witany i obsługiwany jest z radością. Nie chodzi o służalczość czy uniżoność, lecz zwykłe ciepło, życzliwość, profesjonalizm i umiejętność doradzenia.

Gość w lokalu powinien czuć się dokładnie tak, jak wszędzie tam, gdzie może wypocząć i zrelaksować się. Dobre samopoczucie klientów zależy również od tego, jak wygląda i co zawiera karta dań. Klient czuje się wyróżniony i ważny, gdy w karcie znajduje posiłki, których cena odpowiada jego możliwościom finansowym. Karta musi zawierać więc dania tańsze i prostsze jak i bardziej wykwintne i droższe. Karta dań musi zawierać racjonalną ilość propozycji. Dania powinny być komponowane tak, by choć część z nich konsument mógł jakoś zmienić i dostosować do swoich indywidualnych wymagań i potrzeb. Sprawnie funkcjonujący lokal gastronomiczny, oferuje gościom zróżnicowane formy płatności. Przy czym, nie muszą oni czekać na przyjęcie pieniędzy.

Właściwy wygląd karty dań

Karta dań nie powinna zawierać zbyt szerokiego opisu potraw. To nie podręcznik gotowania. Lecz zwarta i łatwa do przejrzenia oferta. Nie może być jednak tak, że potrawy w ogóle nie są opisane. Opisy muszą znaleźć się przy daniach, których nazwy brzmią niezrozumiale, regionalnie lub wręcz obco.

Rozkład karty dań powinien być taki, żeby ułatwiał gościom w miarę szybkie podjęcie decyzji, co do zamawianego posiłku. Pod opisami posiłków powinna być umieszczana ich waga, po to by klient mógł wyobrazić sobie ich wielkość. Dodatki mogą być sugerowane, ale jednocześnie podane tak, by klient wiedział, że może wybierać je dowolnie.
Bardzo ważna jest właściwa wielkość porcji. Należy przemyśleć ją pod wieloma względami, takimi jak cena, składniki odżywcze, waga, smak i estetyka. I tak, zupy i zakąski podaje się w celu rozbudzenia ochoty na posiłek główny, a nie w celu zaspokojenia głodu. Jeśli podajemy dania mięsne, to ilość mięsa musi być proporcjonalna do ilości warzyw w danym daniu.

Ogromne znaczenie ma także dekorowanie dań ciepłych. Dekorowanie to obejmuje ułożenie podstawowych i dodatkowych elementów na talerzu. Dodatki muszą mieć odpowiedni kolor, wielkość i kształt. Muszą też harmonizować z daniem głównym. Na przykład, zimne owoce i sałaty nie pasują do gorących dań i gorących talerzy. W karcie dań powinny znaleźć się także dania wegetariańskie i będące swoistym połączeniem śniadania z obiadem.

Zapraszamy do katalogu promocji na wyposażenie gastronomii w Zwiadowca.pl



 
Copyright 2015. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego