Ekonomia - Wyposażenie hoteli, meble hotelowe, wyposażenie gastronomii

Przejdź do treści

Menu główne:

Ekonomia


Ekonomiczne, letnie menu restauracyjne

Podstawą funkcjonowania każdej restauracji jest ekonomia. Wiadomo, że lokal taki musi przynosić zyski. Musi jednocześnie uwzględniać uwarunkowania danego miejsca i czasu, gusty klientów i ich potrzeby. Restauracja zyskuje w momencie, gdy klient zamawia potrawę. Wszystko, co dzieje się przedtem, a więc jej przygotowanie i przechowywanie jest kosztem. Im dłużej trwa i jest bardziej skomplikowane, tym więcej kosztuje. Strategia prowadzenia lokalu gastronomicznego tak, by było to opłacalne obejmuje wiele kwestii.

Karta dań. Karta dań nie może być ani zbyt uboga, ani zbyt obszerna. Trzy potrawy na krzyż zniechęcą klienta i sprawią wrażenie, że nikt nie zastanawia się nad jego potrzebami. Karta, której przejrzenie zajmuje dużo czasu, a ilość potraw jest tak duża, że trudno się na cokolwiek zdecydować, również zniechęca klienta do dokonania zamówienia. Menu ma być raczej krótkie niż długie. Duża ilość serwowanych potraw wymusza magazynowanie /chłodzenie wielu surowców. Nad serwowaniem dań z bardzo obszernej karty trudno zapanować. Gdy dań jest zbyt dużo, wydłuża się czas oczekiwania na potrawę, co też nie wpływa pozytywnie na stosunek klientów do lokalu.
Ukierunkowanie kuchni. Im kuchnia w danym lokalu jest bardziej ukierunkowana, to znaczy specjalizująca się w określonych potrawach, tym są one świeższe i lepiej przygotowane. W efekcie lokal jest bardziej konkurencyjny, jakość jedzenia wyższa i czas czekania na jedzenie krótszy.

Oferta i ceny. Największe szanse na rynku mają lokale gastronomiczne, których oferta odbiega od innych. Wielu klientów poszukuje miejsc, gdzie można zjeść coś innego niż frytki, panierowany filet z kurczaka i surówka. Chcą spróbować czegoś, co charakteryzuje dany region, wygląda i smakuje ciekawie. Z drugiej strony, z oryginalnością serwowanych dań nie należy przesadzać. Najlepiej, jeśli są to dania regionalne ale znane skąd inąd i dobrze kojarzone przez klientów.
Kwalifikacje pracowników. Jakość serwowanych dań zależy oczywiście od kwalifikacji i doświadczenia personelu. Jeśli chcemy serwować kuchnię śląską lub mazurską, to nasi kucharze powinni znać oryginalne przepisy tej kuchni i umieć zastosować je w praktyce. Właściciele lokali gastronomicznych powinni dawać szefom kuchni pewną swobodę w zakresie kreowania smaków potraw.

Umiar. W prowadzeniu restauracji wskazany jest umiar dotyczący ilości jadła na talerzu i elementów dekoracyjnych. Ogromne porcje, których klienci nie są w stanie zjeść to nie gościnność lecz marnotrawstwo i generowanie niepotrzebnych kosztów.
Cztery pory roku. Cztery pory roku powinny być odczuwane także w potrawach. Mądry szef restauracji oferuje potrawy sporządzone z regionalnych składników sezonowych. Sezonowość potraw zachęca do ich degustacji. Produkty dostępne w danym sezonie są stosunkowo tanie i zawsze świeże. Przy tym nadają jedzeniu oryginalny smaki przyciągają klientów. Sezonowość potraw, to również korzyść dla regionalnych producentów i wytwórców. Polskie surowce i produkty w niczym nie ustępują sprowadzanym z zagranicy. Nie ma więc potrzeby, by jedne zastępować drugimi.

Tworząc lokal gastronomiczny trzeba przemyśleć i ustalić parę spraw.

Pierwsza, to ustalić komu będzie służyć kulinarna oferta lokalu.
Drugą jest dostosowanie serwowanego jedzenia do sposobu sprzedawania go.
Trzecia, to zgodność oferty kulinarnej z tym, jakie surowce dostępne są w danym regionie wiosną, latem, jesienią i zimą.

Kolejna kwestia to ceny, które powinny odpowiadać możliwościom grupy konsumentów, dla której tworzymy lokal.
Zawyżanie cen nie jest najlepszym pomysłem. Lepiej zarabiać mniej i dłużej niż odstraszyć potencjalnych klientów wysokimi cenami potraw.

Nie bez znaczenia jest dostosowanie oferowanych potraw do pór dnia. Najczęstszym błędem restauratorów jest podawanie dań obiadowych przez cały dzień.
Kwestia kolejna, to przygotowywanie jedzenia, które powinno być proste nie wymagające zbyt skomplikowanej obróbki cieplnej i odpowiednio podane.
Ważne jest również łączenie tradycji z nowoczesnością. Klienci oczekują z jednej strony czegoś tradycyjnego, z drugiej podanego ciekawie i nowocześnie.
Karta menu powinna zawierać dania, po które chętnie sięgną ludzie młodzi, rodzice i dziadkowie.

Karta dań powinna zawierać potrawy bez mięsne, sycące dania jednogarnkowe, dania z ryb i podrobów, dania z różnego rodzaju mięs, sałatki, surówki, dodatki itp. Każdą z wymienionych kategorii powinny reprezentować nie więcej niż 2-3 potrawy.

Sprawa kolejna, to dobór surowców. Mają być regionalne, sezonowe, tanie, świeże i łatwo dostępne. Tylko takie gwarantują wysoką jakość dań, zadowolenie gości i spodziewane zyski.

Mniej znaczy więcej – to kolejna zasada prowadzenia dobrego lokalu gastronomicznego. Lepiej dostać mniej, ale czegoś naprawdę dobrego i wartościowego, niż więcej potrawy sporządzonej z byle czego.

Szukasz najlepszych ofert związanych z wyposażeniem do hotelu i restauracji ?
Zapoznaj się z ofertami producentów w serwisie Meble hotelowe wyposażenie


 
Copyright 2015. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego